Głosy kina
Podcast opowiada o twórczym przetwarzaniu mowy w ścieżkach dialogowych dzieł audiowizualnych poprzez wybiórczość, zagłuszanie, nakładaniu się głosów, przerwanie mowy czy też jej zupełnej eliminacji. Już od zarania kinematografii filmy tworzone są w oparciu o nadrzędną zasadę – zasadę prymatu mowy, a praca na tym elemencie ścieżki dźwiękowej poddawana jest wielu formalnym zabiegom. Podcast wykorzystując klasyfikację Michela Chiona przybliża przykłady mowy tekstualnej, teatralnej, emanującej.
Przywołując różnorodne formy telefemów, o których pisał Chion w Audio-wizji autorka skupia się na tym, w którym widzimy i słyszymy tylko jednego rozmówcę, ale słyszymy także przefiltrowany głos innych bohaterów, których ani razu nie widać na ekranie, a dźwięk zapośredniczony jest przez głośnik. Omówione zostały cztery przykłady użycie tego rodzaju telefemu: Pogrzebany (Buried) z 2010 roku Rodrigo Cortésa, Locke Stevena Knighta z 2013, Winni (Den skyldige) z 2018 Gustava Möllera oraz serial Fede Álvareza Połączenie oczekujące (Calls) z 2021 roku.
Filmografia (wedle kolejności omawiania)
-
Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz (1973)
-
Śpiewak jazzbandu, reż. Alan Crosland (1928)
-
Forrest Gump, reż. Robert Zemeckis (1994)
-
Amelia, reż. Jean-Pierre Jeunet (2001)
-
Czekolada, reż. Lasse Hallström (2000)
-
M-Morderca, reż. Fritz Lang (1931)
-
Podziemny krąg, reż. David Fincher (1999)
-
Birdman, reż. Alejandro González Iñárritu (2014)
-
Fleabag, twórca: Phoebe Waller-Bridge (2016)
-
House of Cards, twórca: Beau Willimon (2013-2018)
-
Dunkierka, reż. Christopher Nolan (2017)
-
Rozmowa, reż. Francis Ford Coppola (1974)
-
Nashville, reż. Robert Altman (1975)
-
Biały szum, reż. Noah Baumbach (2022)
-
Historia małżeńska, reż. Noah Baumbach (2019)
-
Opowieści o rodzinie Meyerowitz (utwory wybrane), reż. Noah Baumbach (2017)
-
Wakacje Pani Hulot, reż. Jacques Tati (1953)
-
11.09.01 (część 7: Meksyk), reż. Alejandro González Iñárritu (2002)
-
Tenet, reż. Christopher Nolan (2020)
-
Syn Szawła, reż. (2015)
-
Sound of Metal, reż. Darius Marder (2019)
-
Plemię, reż. Mirosław Słaboszpycki (2014)
-
Ciche miejsce reż. John Krasinski (2018)
-
Kiedy dzwoni nieznajomy, reż. Simon West (2006)
-
Krzyk, reż. Wes Craven (1996)
-
Telefon, reż. Joel Schumacher (2002)
-
Skasowane wiadomości, reż. Rob Cowan (2010)
-
Komórka, reż. David R. Ellis (2004)
-
Connected, reż. Benny Chan (2008)
-
Wściekłość, reż. Michał Węgrzyn (2017)
-
Pogrzebany, reż. Rodrigo Cortés (2010)
-
Locke, reż. Steven Knight (2013)
-
Winni, reż. Gustav Möller (2018)
-
Połączenie oczekujące, twórca: Fede Álvarez (2021)
-
Bankomat, reż. David Brooks (2012)
-
Decydująca godzina, reż. Phillip Noyce (2022)
-
Wybuch, reż. Brian De Palma (1981)
-
Ukryte, reż. Michael Haneke (2005)
-
Berberian Sound Studio, reż. Peter Strickland (2012)
Bibliografia:
-
David L. Yewdall, Dźwięk w filmie, Warszawa 2011.
-
Michel Chion, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, Wrocław 2012.
-
Małgorzata Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa 2009.
-
Steve Rafter, Unplugging the Matrix, The New Soundtrack, Edinburgh University Press, 8.1 (2018).