Archiwum inspiracji
Przełom XX i XXI wieku wypełniony był migracjami pomiędzy światem analogowym a cyfrowym w związku z pojawieniem się możliwości digitalizacji, czyli stworzenia reprezentacji numerycznej wielu dotychczas analogowych mediów, w tym nagrań dźwiękowych. Postać cyfrowa wpływała na zmianę roli i potrzebę zdefiniowania nowego rozumienia instytucji z grupy GLAM, czyli galerii sztuki, biblioteki, archiwum i muzeum. Lokalne, zamknięte do tej pory zbiory mogły stać się dostępne.
W tym właśnie czasie zaczęły się moje powiązania z radiowymi zbiorami dźwiękowymi. Poznanie archiwum pozwoliło mi na odnajdywanie w nim inspiracji do tworzenia własnych prac i archiwów dźwiękowych.
I te prace będą bazą do opowiedzenia o archiwum jako nowej formy sztuki i o pojęciu aktywnej archiwizacji.
Materiały źródłowe
Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka, Bartek Korzeniowski, Kolekcja WRO: aktywna archiwizacja, materiały z konferencji Digitalizacja sztuki współczesnej, s. 3-5, Centrum Sztuki WRO, Wrocław 2013.
LARM Conference Digital Archives, Audiovisual Media, Cultural Memory, University of Copenhagen, 2013.
Oliver Grau (red.), Museum and Archive on the Move. Changing Cultural Institution in the Digital Era, De Gruyter, Berlin 2017.
Lev Manovich, Can We Think Without Categories? (dostęp 10.09.2024)
Katalog prac dźwiękowych i audiowizualnych (sygnatury stworzone na potrzeby tego artykułu)
-
2015/1 Odbiornik 90-lecia (2015)
Instalacja interaktywna, Piknik Archiwalny i Piknik Naukowy, Warszawa
-
2015/2 Przesłuchanie danych (2015)
Instalacja interaktywna, Biennale Sztuki WRO 2015, Wrocław
-
2016/1 Fale pamięci. Wrocław w dźwięku radiowym (2016)
Instalacja interaktywna, Stolica Kultury 2016, Wrocław
-
2017/1 Augmented Radio Listening (2017)
-
2019/1 Daily Data Orchestra (2019)
Instalacja generatywna, Biennale Sztuki WRO 2019, Wrocław
-
2019/2 Wektory. Studium technologiczne ‘Skalarów’ (2019)
Otwarty konkurs Instytutu Adama Mickiewicza, w oparciu o udostępnione specjalnie przygotowane próbki dźwiękowe wybranych kompozytorów powiązanych ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia.
- 2019/3 Strumienie digitalizacji (2019)
- 2019/4 Dźwięki odziedziczone (2019)
-
2022/1 Pola dźwięku (2022)
Nagrania terenowe – Daniel Brożek, Wrocław, Osobowice, Pola Irygacyjne
Instalacja generatywna, Galeria Dizajn BWA, Wrocław
- 2022/2 Garage Stream (2022)
- 2024/1 Applause (2024)
Prace powiązane z archiwum radiowym (wykorzystanie fragmentów materiałów dźwiękowych lub danych czasowych z bazy danych) były uzgadniane każdorazowo z dyrekcją Archiwum Polskiego Radia.
Prace nie oznaczone jako instalacje są pracami dźwiękowymi przygotowanymi w ramach różnych otwartych naborów (Radiophrenia, Phonurgia Nova i inne).
O autorce
Dorota Błaszczak pracuje z rekonstrukcją dźwięku i zabezpieczeniem zbiorów dźwiękowych w Archiwum Polskiego Radia, prowadzi zajęcia powiązane z dźwiękiem interaktywnym na Wydziale Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, tworzy projekty interaktywne, prace dźwiękowe, prowadzi obserwacje ekoakustyczne. Współpracowała przy filmach, dubbingach, nagraniach, projekcjach dźwięku na koncertach. Współtworzyła dźwięk do projektów wirtualnej rzeczywistości i wczesnych gier komputerowych.