Głośnik
Dwubiegunowe medium komunikacyjne
Głośnik to fundamentalne narzędzie kultury audialnej nowoczesności i jej mediów masowych. Stuletnia historia dowodzi jego wieloaspektowego potencjału do bycia wykorzystywanym w różnorodnych – ze względu na formy, sposoby czy intencje – praktykach. W dobie kultury cyfrowej głośnik jest rekonceptualizowany. W wielu praktykach i formach użytkowych regułę jednostronnej emisji uzupełnia możliwość wielostronnej interakcji. Nasze rozważania ujmujemy w pogłębionym teoretycznie podkaście wzbogaconym o dźwiękowe przykłady. Zastanawiamy się w nim m.in.: nad wszechobecnością głośnika we współczesnym środowisku medialnym koncentrując się na potencjale demokratyzacji tego medium i wielokierunkowych sposobach jego używania.
O autorach
Twórcy popularnonaukowej serii podcastów Co słychać? oraz cyklu spotkań Dźwiękownia, w których podejmują temat dźwięku i jego wydźwięku w kontekstach społecznych, kulturowych i medioznawczych.
Bibliografia
- Jacques Attali, Noise: The Political Economy of Music, University Of Minnesota Press, 1985, s. 87.
- Jean Baudrillard, Requiem für die Medien, Berlin 1978, s. 99, 110.
- Hans Magnus Enzensberger, Baukasten zu einer Theorie der Medien (1970), München 1997, s. 99.
- Marek Jeziński, Słuchając miasta // słuchając w mieście. Spacer dźwiękowy ze słuchawkami, Avant. Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej, 2020, vol. 11, nr
- Kamila Staśko-Mazur, „Radio na drucie”. Megafonizacja audiosfery Warszawy roku 1945 w świetle ówczesnych źródeł, Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki, Wrocław 2017, nr 2.
Linki