Still no explanation


Aleksandra Przybysz

Praca dźwiękowa Still no explanation zawiera zebrane „dziwne dźwięki” amatorsko nagrane przez przypadkowych ludzi w różnych częściach świata. Tego rodzaju krótkie filmy kręcone są anonimowo w każdym zakątku świata, często słabej jakości, na których widzimy krajobraz, a w tle słychać osobliwe fenomeny dźwiękowe. 

Praca została zrealizowana oraz zaprezentowana w ramach 20. Przeglądu Sztuki SURVIVAL i dostępna jest również pod tym linkiem: https://archiwum.survival.art.pl/wciaz-niewyjasnione/

Nagrania trzeszczą, przerywane są komentarzami świadków zdarzenia.Tajemnicze odgłosy otrzymały własne nazwy, takie jak bansal gun w delcie Gangesu i Zatoce Bengalskiej, yan w Shikoku w Japonii czy mistpouffers w Belgii. Zjawisko nasiliło się podczas pandemii i lockdownu, gdy zanieczyszczenie dźwiękowe było niewielkie. Ludzie wychwytywali wtedy niepokojące hałasy twierdząc, że to zapowiedź końca świata. Projekt jest zarchiwizowaniem osobliwych anomalii dźwiękowych.

Dawna rycina z XVI wieku z książki przedstawiająca przelot komety wraz z obserwującymi ją osobami.

Great comet of 1577, Jiřrí Jakubuv Dačický, Zentralbibliothek Zürich, Wikimedia Commons

O autorce

Urodzona w 1994 roku, artystka multidyscyplinarna, absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W swojej twórczości skupia się na wątkach hauntologicznych. Korzystając z wiedzy antropologicznej tworzy projekty, w których człowiek doświadcza „nawiedzenia” na różnych płaszczyznach. Artystkę interesują pęknięcia w rzeczywistości. Swoje inspiracje czerpie z historii o duchach, mitologii, horroru oraz weird fiction.  

Dotychczas prezentowała swoje prace m.in w Galerii Studio, Galerie Fotografic (Praga, CZ),  MetaForte (Wenecja, IT), IndustraArt (Brno, CZ), oraz podczas Warsaw Gallery Weekend, Cracow Art Week czy Survival Art Review.