Woda w pełnej krasie.
Pocztówka z podziemi Morawskiego Krasu
Ucieczka do lasu nie wystarczy, żeby całkiem wyrwać się z zatłoczonej codziennej audiosfery. Proponuję ucieczkę pod ziemię, do jaskini Rudické Propadání w Morawskim Krasie. Nieobecność człowieka wybrzmiewa w tym miejscu donośnie dźwiękami kropel, które zwykle giną niezauważone na marginesie naszej percepcji. W miejscu nagrania woda ukształtowała pustą przestrzeń między skałami w taki sposób, że jej akustyka podkreśla każdy cichy odgłos i udźwięcznia każdą kroplę. Kuliste rozszerzenie meandrującego korytarza ma obłe sklepienie i wklęsłe ściany, które przy odbiciu skupiają fale dźwiękowe. Tak, kropla drąży skałę. To właśnie woda kształtuje krajobraz krasu, przenikając przez pory, spękania i szczeliny w skałach i tworząc różnorodną architekturę podziemi.
Fot. Anna Jurkiewicz
Fot. Anna Jurkiewicz
Fot. Anna Jurkiewicz
Bibliografia
Blackwell Susanna B., There is no escaping underwater noise“, „Feral Atlas”, 2020,
https://feralatlas.supdigital.org/poster/there-is-no-escaping-underwater-noise, dostęp 22.04.2021.
Caveman: An Interview with Michel Siffre, Michel Siffre w rozmowie z Joshuą Foerem, Cabinet, Issue 30, 2008,
https://neuron.illinois.edu/files/U3_L1_Supplement_Caveman.pdf, dostęp 15.04.2021.
Migoń Piotr, Development of karst phenomena for geotourism in the Moravian Karst (Czech Republic), „Geotourism”, 3–4 (26–27), 2011, https://core.ac.uk/download/pdf/229296732.pdf, s. 3–24, dostęp 16.04.2021.
Pulina Marian, Kras. Formy i procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.
I. Reznikoff, M. Dauvois, La dimension sonore des grottes ornées, „Bulletin de la Société préhistorique française”, vol. 85/8, s. 238–246, 1988,
www.persee.fr/doc/bspf_0249-7638_1988_num_85_8_9349, dostęp 30.04.2021.
Rozcvička i spánek v jeskyni. Speleoterapie v Moravském krasu funguje už 40 let, 2019;
https://ct24.ceskatelevize.cz/2971274-rozcvicka-i-spanek-v-jeskyni-speleoterapie-v-moravskem-krasu-funguje-uz-40-let, dostęp 30.04.2021.
Schafer R. Murray, Ear Cleaning. Notes for an Experimental Music Course, Clark & Cruickshank, Toronto 1967.